Email marketing to wyjątkowo skuteczny, a zarazem tani sposób na to, aby zyskać stałych odbiorców. Istotnym jest, aby wykorzystać cały potencjał oferowany przez to narzędzie. Nie możemy oczekiwać, że bez żadnego wysiłku zdobędziemy zainteresowanie użytkowników, a tym samym zwiększymy zyski. Nic nie zdarzy się samoistnie. Na każde nasze potknięcie czyha konkurencja. Jeśli chcemy odnieść sukces, musimy być o krok dalej. Email marketing przynosi wymierne i szybkie efekty, jeśli tylko umiemy z niego właściwie korzystać. Od czego zacząć?

Twórz listę subskrybentów

Podstawą email marketingu jest sieć kontaktów. Bez tego nie będziemy mieli komu wysyłać przygotowanych materiałów promocyjnych. Po co budować bazę danych, jeśli możemy ją kupić za niewielkie pieniądze? Przede wszystkim po to, aby była ona wartościowa. Nigdy nie kupimy idealnie dopasowanej listy kontaktów. Oczywiście możemy skorzystać z opcji targetowania (np. ze względu na płeć, wiek, czy też lokalizację), jednak trzeba liczyć się z tym, że gruba odbiorców może zostać dopasowana niewłaściwie. Kupując, czy też wynajmując bazę danych mamy jeszcze jeden problem. Nierzadko jest tak, że owe kontakty były już tyle razy w rękach rozmaitych przedsiębiorstw, że są kompletnie bezużyteczne. Jest to strata pieniędzy oraz czasu, gdyż taka promocja nie przyniesie nam żadnych zysków.

Samodzielne zebranie kontaktów trwa długo i jest procesem ciągłym. Cały czas musimy starać się o nowe osoby, które zapiszą się do newslettera. Nie możemy spocząć na laurach. Nie wystarczy stworzyć bazy kontaktów i na tym poprzestać. Ludzie z różnych przyczyn wycofują subskrypcje. Zmieniają się ich zainteresowania, czy też preferencje. Właśnie dlatego nasza sieć kontaktów musi być regularnie aktualizowana.

Ustal priorytety działań

Jeśli nie posiadamy żadnego celu, to w jaki sposób mamy zbadać efekty? Musimy zastanowić się, po co przeprowadzamy kampanie marketingową. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest ona częścią długofalowej strategi. Plan jest podstawą tego, aby stworzyć sensowną promocję. Chaotyczne oraz nieprzemyślane działanie nie doprowadzi nas do niczego.

Niemal każda kampania reklamowa wygląda inaczej. Wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć (np. czy zależy nam na zwiększeniu wartościowego ruchu na stronie, czy chcemy nakłonić klienta do dużego jednorazowego zamówienia). Powinniśmy już na początku ustalić, z jaką częstotliwością będziemy wysyłać kolejne wiadomości.

Nasze działania powinny być spójne. Możemy albo nastawić się na widoczną reklamę, albo świadome budowanie renomy marki. Zwykle tych dwóch kwestii nie da się połączyć. Budowa świadomości marki trwa pewien czas, gdyż ma na celu wzrost lojalności odbiorcy. Jest to proces wieloetapowy. Jeśli nastawimy się głównie na sprzedaż, to rezultatów będziemy oczekiwać „na już”.

Zaplanowanie działań promocyjnych usprawni pracę, a także zwiększy jej skuteczność. Łatwiej będzie ocenić nam, które działania mają sens, a z których lepiej zrezygnować. W przypadku, gdy nie przyświeca nam żaden większy cel, to ciężko stwierdzić, jak powinna wyglądać kampania.

Personalizuj wiadomości

Chyba każdy lubi dostawiać spersonalizowane wiadomości, które są zgodne z upodobaniami. Czasami wystarczy niewiele, aby zaintrygować potencjalnego klienta i nakłonić go do kliknięcia w naszą wiadomość. W tytule możemy umieścić nie tylko imię, ale również lokalizację, a także wiele innych danych. Oczywiście wszystko odbywa się na podstawie zgromadzonych w bazie kontaktów informacji.

Dzięki personalizacji maili możemy zacząć wyróżniać się spośród konkurencji. Istnieje duża szansa na to, że nasza wiadomość wywoła pozytywne skojarzenie. Z punktu widzenie przeciętnego użytkownika skrzynki mailowej wiadomość z imieniem w tytule zawsze jest ciekawsza. Zwiększa się szansa tego, że odbiorca zostanie zachęcony, a tym samym otworzy wiadomość oraz zapozna się z przesłanymi materiałami.

Uważaj na filtry antyspamowe

Filtry antyspamowe to spora przeszkoda w email marketingu. Bardzo często wystarczy nawet drobny błąd, aby nasza wiadomość trafiła do spamu. Analizowane jest nie tylko IP, ale również tekst, grafiki, załączniki itd. Mail nie może ważyć zbyt dużo. Z tego powodu nie zaleca się umieszczania w nim dużej ilości obrazków, czy też zdjęć. Im prościej, tym lepiej. Korzystniej będzie przekazać mniej treści, niż trafić do spamu. Warto również pamiętać o tym, aby nie przesadzać z wielkimi literami oraz znakami interpunkcyjnymi (np. „UWAGA PROMOCJA!!!”).

Przed wysyłką powinniśmy sprawdzić poprawność stworzonej przez nas wiadomości. Nierzadko zdarza się tak, że filtry antyspamowe blokują starannie przygotowane przez nas szablony, banery, czy też grafiki. Zwykle burzy to całą koncepcję i sprawia, że zrozumienie treści wiadomości jest niemożliwe.

Jeśli wyślemy maile pełne błędów, to strzelimy sobie w kolano. Nie możemy poprawić ich po wysłaniu. To właśnie dlatego powinniśmy możliwie najdokładniej sprawdzić maila przed rozesłaniem.

Analizuj sukcesy i porażki kampanii

Decydując się na email marketing musimy liczyć się z tym, że nie każde nasze działanie będzie skuteczne. Ważne jest, aby na podstawie danych statystycznych wyłapać wszystkie pomyłki oraz nieefektywne działania. Pomocne nam będą specjalistyczne narzędzia, dzięki którym przeprowadzenie analizy stanie się szybkie oraz bezproblemowe. Niemal natychmiast dowiemy się, co przynosi największą „klikalność”, a co było kompletnie nietrafionym posunięciem. Jakie narzędzie do email marketingu wybrać? To w zasadzie temat na osobny artykuł, ale postaram się tutaj pokrótce omówić te narzędzia, które według mnie są warte uwagi.

Narzędzia do email marketingu

Do prowadzenia działań email marketingowych potrzebne będzie specjalne oprogramowanie. Nikt bowiem nie zamierza ręcznie wysyłać setek lub tysięcy wiadomości. Dostępne na rynku aplikacje można podzielić na 4 grupy – narzędzia w wersji SaaS, instalowane u siebie, aplikacje okienkowe pod Microsoft Windows oraz dodatki do popularnych CMS’ów, takich jak WordPress. Dla uproszczenia wspomnę jedynie o kilku aplikacjach z pierwszych 2 grup, a konkretnie o FreshMail, GetResponse, MailWizz oraz Sendy.

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się MailWizz. To narzędzie kosztuje jedyne 59 dolarów. Jest to bardzo mała kwota, biorąc pod uwagę, że jest to opłata jednorazowa, brak abonamentu. Ponadto aktualizacje MailWizz są w cenie. Z narzędzia możemy korzystać tyle, ile potrzebujemy. Brak żadnych limitów, ogranicza nas jedynie wyobraźnia i możliwości serwera, na którym aplikację MailWizz zainstalujemy. Trzeba jednak dodać, że wymaga ono instalacji oraz skonfigurowania na własnym serwerze. Możemy także skorzystać z serwerów Amazon SES, co generuje niewielkie opłaty. MailWizz posiada ogromne możliwości i jednocześnie dość niewielkie wymagania, aczkolwiek zalecam zainstalować go na jakimś VPS, a nie hostingu współdzielonym. Tak naprawdę jednorazowy koszt 59 dolarów za to narzędzie to okazja. Jako alternatywę można rozważyć Sendy, aczkolwiek nie jest to tak bogate w funkcje narzędzie do email marketingu, choć kosztuje dokładnie tyle samo, co MailWizz. Tak więc jeśli chcesz prowadzić email marketing bez miesięcznych opłat to polecam MailWizz.

Kolejnym godnym uwagi narzędziem jest FreshMail dostępne w modelu SaaS. W tym przypadku nie musimy zajmować się instalacją. Nie jest wymagana również opłata wstępna – płacimy za to, co naprawdę wykorzystamy. Koszty naliczane są na podstawie liczby wysłanych wiadomości lub kontaktów w bazie. Dość popularną w Polsce alternatywą dla FreshMail jest GetResponse. Warto osobiście porównać możliwości obu tych aplikacji działających jako SaaS.

Bądź na bieżąco z promocjami, sprawdź kody rabatowe MailWizz. Co jakiś czas autor odpala promocję na to oprogramowanie.